Sökruta
Meny
Statistik

När du har en hemsida på webben så är det alltid intressant att veta hur många som egentligen besöker din hemsida. För personer som har en kommersiell sida så är statistik väldigt viktigt. Just på grund av att personen måste veta hur många som besöker hemsida, vad tycks vara det som de vill åt på min hemsida och hur många klickar på länkarna på min hemsida. Det finns nog mängder med anledningar men det är upp till var och en. Det vanligaste analysverktyget för webbstatistik idag är, utan konkurrens, Google Analytics

Allmänt
Det är aldrig fel att ha en statistik, skulle ditt webbhotell inte ha det så finns det alltid gratisversioner att använda sig utav. En del är mer komplicerade medan andra bara kräver att du lägger till en liten bit kod på din hemsida för att kunna se statistik på en viss adress.

Men låt oss säga att du är intresserad och du skulle vilja ha en statistik. Men du vet inte hur den fungerar, du vet inte vad allt betyder och det känns jobbigt. Det är inte ovanligt och jag kan säga att alla har nog samma problem innan de vet vad orden betyder och står för. Men det är just därför denna guide finns här, för att du ska lära dig och förstå mer om statistik.

Utseende
Statistiker kan se mycket olika ut, vissa ser ut att vara från tidigt 90-tal och andra från 2000-talet. Men det är faktiskt inte utseendet vi bara ska gå efter, det är vad som finns med som är viktigt. Givetvis känns det en aning modernt och trevligt när man har ett snyggt utseende på sin statistik men det kan vi tyvärr inte bara utgå ifrån i detta fall.

Exempel #1

Exempel #2

Exempel #3

Som du tydligt kan se så skiljer utseendet på dess rätt så mycket, vissa statistiker har ren text medan vissa har text och grafer. Men dessa tre statistiker ser enligt mig helt okey ut för att användas som en statistiker. Trots allt är det bara du som ska dit och se hur det går för din sida.

Vad betyder och står orden för?
Det är som sagt inte alltid lätt och jag kommer ta upp det som jag anser vara viktigt att kunna. Finns det något ord som du finner mer intressant och inte finns med här så är google.se din bästa vän för detta. Där kan du söka upp i stort sett allt, bara man använder sig av rätt ord och har lite tålamod. Hoppas allt löser sig om det inte går för sig här, nu till orden.

Besökare / Visitors
Detta är delen för alla som besöker din hemsida, här kommer det att listas antal besökare till hemsidan och simplare än så blir det inte. Däremot så måste du tänka på att om det inte står unika besökare som i detta fall så betyder det att om en person besök din sida flera gånger på en dag räknas det som flera gånger. Det vill säga att en person kan ladda om din sida 100 gånger och då står det 100 besök, fast egentligen var det bara 1 person som ville göra något. Oftast händer inte detta utan det är mer till för att räkna ihop alla undersidor som besöks och alla som kommit tillbaka för att använda sig av hemsidan igen under samma dygn.

Unika besökare / Unique visitors
Unika besökare räknas inte på samma sätt som besökare, utan här gäller ett IP nummer per dygn. Varje dator har ett unikt IP nummer och kan därför identifieras på Internet. I detta fall så kommer statistiken ihåg vilka IP nummer som besökt din hemsida under samma dygn och räknar inte om samma fler gånger än första gången. Denna räkning nollställs som standard en gång per dygn och det är dessa besökare som är unika. Dessa besökare värdesätter du exempelvis om du vill ha reklam på din hemsida och någon undrar hur många besökare du har exempelvis per dygn eller månad. Då uppger du oftast jag har 1000 unika besökare per månad.

Refererande sidor / Referrer
Simpelt, har du exempelvis fått reklam på en hemsida eller kanske har någon sett din sida på en sökmotor? Ja, går då en besökare till den hemsida genom den andra hemsidan där du är synlig med en länk så ser du detta här. Här kan du se ifall många besökare kommit till din hemsida efter att ha sökt ”webhotel” på google.se eller om 100 personer tryckt på din länk du fick hos en kompis hemsida. Detta är ett mycket effektivt system för att kunna hålla koll på vad folk söker när de kommer till din sida, utmärkt för kommersiella syften för framtiden.

Geografisk spårning / Geo tracking
Detta kan låta lite mystiskt och avancerat men egentligen är det nog så enkelt det kan bli. Låt oss säga att du har fått 1000 besökare en månad och du kanske undrar vart alla kommer ifrån för att din sida inte är textad på svenska. Då kan du enkelt klicka in på denna avdelning och läsa varifrån dessa kommer ifrån. Detta kommer troligen visas i antal per land och i en procentskala. Har du exempelvis 50% besökare ifrån USA, då vet du genast att USA är ditt mål för eventuella kunder? Eller kanske bara inrikta sig på skämt, nyheter eller vad det nu kan tänkas vara på hemsidan. Men för att förbättra för dina besökare så är detta är ett effektivt sätt att se vilket land som mest finner sig intresserad av dig, vilket land som ser dig bäst.

Summering / Summary
En summering på en statistik kan vara enorm, oftast sätter den ihop alla bitarna för exempelvis en månad. Här kommer du troligen att finna små saker som du tidigare inte sett någonstans och inte kommer att läsa om här. För här kan jag omöjligen säga att du kommer först få se en summering på bästa land, bästa besökare och vilken sida som visats mest. Men som sagt så är det en summering och det betyder som sagt att den pusslat ihop din statistik till en sida. Detta är en användbar för slutgiltiga svar för att jämföra vilka månader som varit bäst, besökt mest. Ta din korta tid och läs igenom den så lär du troligen förstå det mesta av det efter att du läst om alla dessa delar här.

Övriga småsaker

För att inte skippa så mycket men inte skriva för mycket om små detaljer så finns denna del. Du kommer troligen se saker som besökets längd, vilket operativsystem besökaren hade, upplösning på skärmen och vilka filer som laddats mest. Det som kan vara intressant att veta är vilken webbläsare dina besökare använder sig utav, då vet du även vilket du ska anpassa dig främst efter, men en hemsida skall användbar för alla webbläsare. Besökets längd kan visas i en procent skala och se ut i stil med 20% stannade på din hemsida i 1 till 2 minuter och 80% stannade i 5 till 10 minuter. Har besökarna besökt en viss sida mer än andra kommer detta att synas på statistiken i och med att det är en högre siffra på exempelvis index.php istället

för matlagning.php. Säkerligen kommer du hitta mer än så men det varierar brett mellan statistiker. Men om du har fått med en statistik till ditt webbhotell finns detta garanterat, även så i vissa gratisversioner dock inte alla.


Nu kan du troligen allt du kan tänkas behöva kunna för att få en riktigt bra start med din statistik. Dem flesta vet trots allt inte alls vad som finns i en statistik utan lär sig efterhand när dem klickat runt ett tag. Tack för att du läst denna del och lycka till!